A Feröer-szigetekről és Gröndlandról nem fogok írni, mivel azok igencsak messze vannak és nagyon máshogy alakult a történelmük is, mint a szűkebb értelemben vett Dániának.
Az ország 4 fő földrajzi egységből áll. Mellékelnék egy térképet is ide, de egyelőre nem tudok. Szóval ezeket most ismertetem nyugatról kelet felé haladva, hogy a későbbiekben ne kelljen mindig megmagyarázni, melyik részről írok.
1) Jylland. Ő a nagy félsziget, déli részén Dánia egyetlen szárazföldi határával, középső és északi részén tóvidékkel, partjai mentén sok-sok szigettel. Központja Århus.
2) Fyn. Ő egy kerekdednek tűnő sziget, központja Odense, Andersen szülővárosa. Három fontosabb sziget van tőle délre: Ærø, Tåsinge és Langeland.
3) Sjælland szigete. Itt fogok én lakni. Az északnyugati csücsökben van ugyanis Vallekilde. Az északkeleti csücsökben 3 fontos város van: Helsingør (angolul Elsinore, a Hamlet színhelye), Koppenhága (angolul Copenhagen, a főváros) és kicsit nyugatra tőle Roskilde, ami egy felmérés szerint a világ legboldogabb városa. Az én szempontomból azért lesz fontos, mert vasúti csomópont. Sjællandtól délre szintén van 3 fontos sziget: Lolland, Falster és Møn.
4) Bornholm. A dánok (no meg sok német) kedvenc nyaralóhelye ez a bájos sziget, a svédországi Ystadból induló komppal közelíthető meg legkönnyebben a repülőn kívül. Közelebb van Lengyelországhoz, mint Dániához, székhelye Rønne.
Fontos megemlíteni három dolgot még:
1) Dánia és Svédország között élénk köz- és vasúti forgalom van, hiszen igen közel vannak egymáshoz. A leghíresebb közlekedési létesítmény világszerte a Koppenhágát és Malmőt két szigeten át összekötő Öresund-híd. A legforgalmasabb kompjárat a két ország között Helsingør és Helsingborg között üzemel.
2) Dániának egyetlen nemzeti parkja van, Jyllandon, amit én nem fogok meglátogatni. Most tervezik a másodikat Møn szigetén, oda viszont biztosan el fogok menni. Részletesen fogok még írni arról, hogy miért.
3) A közledéshez kapcsolódik még, de feltétlenül helye van itt is: a vasúthálózat mellett, kiemelkedő még a kerékpárút-hálózat is, ezt igyekszem majd személyesen is megtapasztalni. Amit eddig olvastam: gyakorlatilag az egész országot behálózzá a bicikliutak és gyalogosok számára ez komoly veszély, mivel a biciklivel lehet száguldozni rendesen és a dánok némelyike száguldozik is. S ha gyalogosként a kerékpárosok sávjába "tévedsz" és elgázolnak, akkor is téged büntetnek meg.